Kendelse af 08-03-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-03-2018
SKAT har opkrævet klageren 13.378 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af 140,01 gram guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 19. december 2016 fra Irak.
Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Det fremgår af toldrapport af den 19. december 2016, at klageren samme dag er indrejst til Danmark fra Irak via [Tyrkiet]. I den forbindelse blev klageren standset af SKAT ved sin passage gennem den grønne kanal (vedrørende personlig bagage, der ikke skal angives) i [Lufthavnen], [by1].
Ved gennemlysning af bagagen i røntgenapparatet blev der observeret guld. Ved en efterfølgende kontrol af klagerens håndbagage konstaterede SKAT, at klageren medbragte en smykkeæske indeholdende 2 guldarmringe (29,34 gram), et guldbælte (103,97 gram) og et guldarmbånd (6,7 gram).
I smykkeæsken fandt SKAT ligeledes en kvittering fra en smykkeforretning i Irak. Det fremgår af kvitteringen, at der er købt 140,01 gram guldsmykker, og at den samlede værdi udgør 7.890.000 Irakiske dinarer svarende til 47.568,81 danske kroner.
SKAT har opkrævet klageren 13.378 kr. i told- og afgifter i forbindelse med indførsel af 140,01 gram guldsmykker ved klagerens indrejse i Danmark den 19. december 2016 fra Irak.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen bl.a. anført:
”[...]
I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.
Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov), opkræver Skat told og afgifter af varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde og som indføres i det danske toldområde
Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte omfang..
Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit medfører andre varer omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)
Told opkræves efter § 2, jf. EU’s retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016 (toldlov).
Spiritusafgift opkræves efter § 18 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016 (spiritusafgiftslov).
Tobaksafgift opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 379 af 01. april 2014 (tobaksafgiftslov).
Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 (momslov).
[...]”
Klageren har nedlagt påstand om, at det opkrævede beløb på 13.378 kr. skal nedsættes til 0 kr.
Til støtte herfor har klageren anført følgende:
”[...]
Jag skall överklaga krav av tullavgifter för införsel av guld 19 dec 2016. Jag var på genomresa till hemlandet Sverige efter mitt giftermål i norra Irak där jag hade fått guld i gåvor vid min vigsel. Min resa från hemlandet tog ca. 13 timmar och vid genomresan i [by2] var jag trött och förvirrad.
Jag passerade tullen och de gick igenom mina ägodelar och då hade jag mitt guld i handväskan eftersom jag skulle ta det till mitt hemland Sverige. Jag har dokumentation av foton, videon osv där jag har fått mitt guld genom presenter vid vigseln som jag kan skicka till er. Avsikten var inte att smuggla in något utan ta hem min gåva till min bostad i Sverige.
[...]”
Det fremgår af toldlovens § 2, stk. 1, at varer, der føres ind, transiterer eller føres ud af det danske toldområde, behandles efter EU’s retsakter, herunder EU-Toldkodeksen. Der svares told i henhold til disse retsakter.
Efter artikel 79 stk. 1, litra a i EU-Toldkodeksen, opstår der toldskyld, som følge af en manglende efterlevelse af en af forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Efter bestemmelsens stk. 3, litra a, er debitor enhver person, som det påhvilede at opfylde de pågældende forpligtelser.
Det fremgår af momslovens § 12, stk. 1, at der betales afgift af varer, der indføres her til landet fra steder uden for EU.
Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Det fremgår af toldlovens § 23, stk. 1.
Efter bestemmelsens stk. 2, har personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.
Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 126, stk. 2, at personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges.
Efter bestemmelsens stk. 3, skal personer, der ankommer til det danske toldområde, foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket ”varer at angive”, og den anden (grøn kanal) er mærket ”ingen varer at angive”, såfremt et sådant kontrolområde er etableret det pågældende ankomststed. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved denne handling angivet over for told- og skatteforvaltningen, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges, eller medfører varer, der er undergivet særlige varebestemmelser, jf. § 6, stk. 4.
Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 120, stk. 1, at rejsende ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit kan medbringe andre varer end de i § 119 omhandlende til en værdi, der ikke overstiger 430 euro.
I medfør af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 123, stk. 1, skal varer, hvis værdi ikke falder inden for det afgiftsfrie beløb jf. §120, afgiftsberigtiges i deres helhed. Efter bestemmelsens stk. 3, forstås værdien af varerne som varernes detailpris på indkøbsstedet, inklusive sådanne skatter og afgifter, som i indkøbslandet er pålagt varer af den pågældende art, når de omsættes i sædvanlig detailhandel.
Det fremgår af samme bestemmelse stk. 2, at værdien af den enkelte vare ikke kan opdeles. Overstiger den samlede værdi af varer pr. rejsende 430 euro, indrømmes der kun afgiftsfritagelse for den del af varerne, hvis sammenlagte værdi ikke overstiger dette beløb.
Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsen § 124, stk. 1, nr. 1, at det er en forudsætning for afgiftsfriheden, at varerne medbringes på personen eller i håndbagage (den ved indrejsen medbragte personlige bagage), således at de kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet, og at den bagage, som den rejsende senere frembyder for told- og skatteforvaltningen, kan dokumenteres at være indskrevet som rejsegods ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen til det danske toldområde.
Det lægges til grund, at klageren den 19. december 2016 er indrejst fra Irak via [Tyrkiet] til [Lufthavnen], og at klageren medbragte 140,01 gram guld, der er købt i Irak for 7.890.000 Irakiske dinarer, svarende til 47.568,00 danske kroner.
Landsskatteretten finder på denne baggrund, at guldsmykkerne er indført i det danske toldområde, og at smykkerne overskrider beløbsgrænsen for afgiftsfri indførsel af varer efter toldbehandlingsbekendtgørelsens § 120.
Klageren har ikke ved indførelsen af guldsmykkerne efterlevet forpligtelserne i toldlovgivningen ved import af ikke-EU-varer i Unionens toldområde jf. §126 stk. 2, idet klageren ved indrejsen passerede den grønne kanal jf. § 126 stk. 3.
Det er således berettiget, at SKAT har opkrævet told og afgifter af de pågældende guldsmykker med i alt 13.378 kr.
Klagerens oplysning om, at hun har modtaget guldsmykkerne i bryllupsgave, ændrer ikke vurderingen, idet det bemærkes, at opkrævningen af told- og afgifter sker på baggrund af selve indførelsen i det danske toldområde.
Klageren har ikke haft indsigelser til opgørelsen af det opkrævede told- og afgiftsbeløb, hvorfor SKATs afgørelse stadfæstes.