Kendelse af 16-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2022
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Forhøjelse af momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2013 – 31. december 2013 | 51.467 kr. | 0 kr. | Hjemvises |
Forhøjelse af momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2014: | 5.623 kr. | 0 kr. | 5.623 kr. |
[person1], i det følgende kaldet indehaveren, har i indkomstårene 2013 og 2014 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har opkøbt brugte biler, som er blevet istandsat og videresolgt. Derudover har virksomheden haft sit eget værksted, hvorfra der er udført almindelig reparation og service af biler.
Af indehaverens R75 for indkomstårene 2013 og 2014 fremgår det, at indehaveren for indkomståret 2013 har selvangivet et overskud af virksomhed på 161.680 kr., og at han for indkomståret 2014 har selvangivet et underskud af virksomhed på 3.908 kr.
SKAT har i 2015 gennemført en momskontrol af virksomheden. Kontrollen har omfattet moms for perioden 01.01.2013 – 31.12.2014. Ved brev af 13. november 2015 har SKAT sendt virksomheden et brev om resultat af SKATs momskontrol.Af brevet fremgår det, at virksomhedens revisor i forbindelse med momskontrollen har oplyst, at virksomheden som regel har foretaget en registrering af, hvad der har været af indtægter og udgifter for angivelsesperioden, og at virksomheden har indberettet moms derefter. Der er ikke foretaget daglig bogføring i virksomheden. Ved årsafslutning har revisor modtaget virksomhedens regnskabsmateriale og foretaget endelig bogføring og afstemning af momsen og udarbejdet årsregnskab.
SKAT har i forbindelse med momskontrollen foretaget en direkte afstemning mellem angivet salgs- og købsmoms til bogføringen for kontrolperioden. Bilag er kontrolleret stikprøvevist. SKAT har efter en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale påpeget, at indehaveren kun har udfærdiget ganske få fakturaer, som udgør 8 pct. af den samlede omsætning. Det fremgår, at indehaveren i forbindelse med momskontrollen har fremlagt 10 fakturaer, hvoraf 3 ses bogført.
For afgiftsperioden 01.01.2014 – 31.12.2014 har SKAT i brevet af 13. november 2015 opgjort følgende rettelser:
Angivet | Bogført | Difference | |
Salgsmoms | 46.000 kr. | 94.246 kr. | 48.246 kr. |
Købsmoms | 0 kr. | 88.977 kr. | 88.977 kr. |
Energiafgift | 0 kr. | 2.586 kr. | 2.586 kr. |
Tilsvar | 46.000 kr. | 2.683 kr. | -43.317 kr. |
Det fremgår af brevet af 13. november 2015, at SKAT har konstateret, at der for indkomståret 2014 er bogført varekøb hos [virksomhed2] og [virksomhed3], der vedrører køb i 2013, og at virksomhedens revisor har forklaret, at varekøbene ikke er bogført for 2013, fordi virksomhedens udgifter er bogført efter betaling til leverandører.
I 2016 har SKAT indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale med henblik på kontrol af skat for indkomståret 2014.
Virksomhedens revisor har herefter sendt SKAT virksomhedens årsrapport, bogføringsbalance, kontospecifikationer, bilag til selvangivelsen og bankudtog for indkomstårene 2013 og 2014.
Revisor har fremsendt udskrift af erhvervskonto nr. [...96] i [finans1] og oplyst, at hverken indehaveren eller virksomheden har haft andre konti end denne konto.
Det fremgår af virksomhedens årsregnskab for indkomståret 2013, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 751.621 kr., fordelt på en nettoomsætning ”værksted/udlejning” på 270.141 kr. samt en nettoomsætning ”salg af brugte biler” på 513.800 kr. Virksomheden har haft et vareforbrug på 482.070 kr., andre stykomkostninger på 20.424 kr. og et dækningsbidrag på 249.126 kr. Der har ifølge årsregnskabet i indkomståret 2013 været et overskud i virksomheden på 57.935 kr.
Virksomhedens omsætning ved ”værksted/udlejning” er i virksomhedens kontospecifikationer for indkomståret 2013 bogført på konto 1010 Værksted/udlejning med 270.141 kr.
SKAT har ved gennemgang af regnskabsmaterialet konstateret, at virksomheden i indkomståret 2013 kun har udstedt 11 salgsnotaer på reparationer, og at det samlede fakturabeløb på 43.784 kr. ekskl. moms ikke dækker beløbet på 270.141 kr., som for indkomståret 2013 er bogført på virksomhedens konto 1010 Værksted/udlejning som virksomhedens omsætning ved ”værksted/udlejning”.
Der er for indkomståret 2013 fremlagt følgende 11 salgsnotaer på reparationer:
Dato | Nummer | Tekst | Bogført på konto 1010 ”Værksted/udlejning” | Faktura beløb ekskl. moms |
? | 18213 | (...) | Ja, den 31.03.13 | 884 kr. |
01.02.2013 | 18214 | (...) | Nej | 3.171 kr. |
17.08.2012 | 18215 | (...) | Nej | 6.400 kr. |
08.02.2013 | 18216 | (...) | Nej | 4.000 kr. |
13.08.2013 | 18217 | (...) | Nej | 960 kr. |
24.03.2013 | 18218 | (...) | Ja, den 31.03.13 | 6.800 kr. |
21.03.2013 | 18219 | (...) | Ja, den 31.05.13 | 7.500 kr. |
03.07.2013 | 18220 | (...) | Ja, den 31.07.13 | 2.633 kr. |
28.10.2013 | 18221 | (...) | Ja, den 31.12.13 | 4.749 kr. |
? | 18222 | (...) | Ja, den 31.12.13 | 1.600 kr. |
16.12.2013 | 18223 | (...) | Ja, den 31.12.13 | 5.087 kr. |
I alt | 43.784 kr. |
Der er ikke anført timepriser på salgsnotaerne for indkomståret 2013.
Det fremgår af virksomhedens årsregnskab for indkomståret 2014, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 449.986 kr., fordelt på en nettoomsætning ”værksted/udlejning” på 316.986 kr. samt en nettoomsætning ”salg af brugte biler” på 148.000 kr. Virksomheden har haft et vareforbrug på 378.098 kr., andre stykomkostninger på 21.814 kr. og et dækningsbidrag på 50.074 kr. Der har ifølge årsregnskabet i indkomståret 2014 været et underskud i virksomheden på 106.960 kr.
Virksomhedens omsætning ved ”værksted/udlejning” er i virksomhedens kontospecifikationer for indkomståret 2014 bogført på konto 1010 Værksted/udlejning med 316.986 kr.
SKAT har ved gennemgang af regnskabsmaterialet konstateret, at virksomheden i indkomståret 2014 kun har udstedt 11 salgsnotaer på reparationer, og at det samlede fakturabeløb på 36.419 kr. ekskl. moms ikke dækker beløbet på 316.986 kr., som er bogført på virksomhedens konto 1010 Værksted/udlejning som virksomhedens omsætning i indkomståret 2014 ved ”værksted/udlejning”.
Virksomhedens revisor har for indkomståret 2014 fremsendt følgende 11 salgsnotaer på reparationer/service:
Dato | Nummer | Tekst | Bogført på konto 1010 ”Værksted/udlejning” | Fakturabeløb ekskl. moms |
17.02.2014 | 18224 | (...) | Nej | 1.120 kr. |
03.03.2014 | 18225 | (...) | Ja, den 04.03.14 | 4.634 kr. |
10.03.2014 | 18226 | (...) 2 timer a 455,- 910,- | Ja, den 11.03.14 | 4.570 kr. |
06.04.2014 | 18227 | (...) | Ja, den 09.04.14 | 4.000 kr. |
23.04.2014 | 18228 | (...) | Ja, den 30.04.14 | 3.000 kr. |
16.06.2014 | 18229 | (...) 3 timer a 435,- 1.305,- (...) | Ja, den 20.06.14 | 2.401 kr. |
15.08.2014 | 18230 | (...) | Nej | 6.494 kr. |
30.09.2014 | 18231 | (...) | Nej | 3.500 kr. |
17.11.2014 | 18232 | (...) | Nej | 2.853 kr. |
22.12.2014 | 18233 | (...) 1 time a 465 | Nej | 2.064 kr. |
23.12.2014 | 18234 | (...) | Nej | 1.783 kr. |
I alt | 36.419 kr. |
Virksomhedens revisor har til SKAT oplyst, at der ikke er foretaget bogføring efter hver enkelt faktura, men i stedet efter kassekladde og kontoudtog. Revisoren har endvidere anført, at virksomhedens omsætning i indkomstårene 2013 og 2014 ikke i fuld udstrækning er dækket af de udstedte fakturaer.
SKAT har ved gennemgang af regnskabsmaterialet for indkomståret 2014 har konstateret, at der mangler bilag vedrørende salg af 4 biler og vedrørende køb af 3 biler. Indehaveren har til SKAT oplyst, at den ene af de biler, der mangler bilag på, er en bil, som han først har betalt for ved salg af bilen.
Udgifter til brændstof
Virksomheden har for indkomstårene 2013 og 2014 fratrukket udgifter til brændstof på i alt 17.469,78 kr. ekskl. moms for indkomståret 2013 og på i alt 15.207,21 kr. ekskl. moms for indkomståret 2014. Udgifterne fremgår af virksomhedens kontospecifikationer for indkomstårene 2013 og 2014 for konto nr. 2612 Brændstof:
Indkomståret 2013:
Dato | Bilagsnr. | Beskrivelse | Bruttobeløb | Momsbeløb | Debet | |
2612 Brændstof | ||||||
31-01-13 | 18 | Brændstof | 549,26 | 109,85 | 439,41 | |
31-01-13 | 2 | Brændstof | 542,30 | 108,46 | 433,84 | |
31-01-13 | 21 | Brændstof | 261,28 | 52,26 | 209,02 | |
31-01-13 | 23 | Brændstof | 289,37 | 57,87 | 231,50 | |
31-01-13 | 26 | Brændstof | 284,28 | 56,86 | 227,42 | |
31-01-13 | 3 | Brændstof | 300,82 | 60,16 | 240,66 | |
28-02-13 | 34 | Brændstof | 298,23 | 59,65 | 238,58 | |
28-02-13 | 36 | Brændstof | 50,02 | 10,00 | 40,02 | |
28-02-13 | 38 | Brændstof | 281,35 | 56,27 | 225,08 | |
28-02-13 | 41 | Brændstof | 267,89 | 53,58 | 214,31 | |
28-02-13 | 42 | Brændstof | 594,18 | 118,84 | 475,34 | |
28-02-13 | 52 | Brændstof | 288,67 | 57,73 | 230,94 | |
31-03-13 | 55 | Brændstof | 313,92 | 62,78 | 251,14 | |
31-03-13 | 56 | Brændstof | 408,81 | 81,76 | 327,05 | |
31-03-13 | 58 | Brændstof | 282,30 | 56,46 | 225,84 | |
31-03-13 | 68 | Brændstof | 400,90 | 80,18 | 320,72 | |
31-03-13 | 69 | Brændstof | 199,86 | 39,97 | 159,89 | |
30-04-13 | 72 | Brændstof | 150,09 | 30,02 | 120,07 | |
30-04-13 | 73 | Brændstof | 411,59 | 82,32 | 329,27 | |
30-04-13 | 77 | Brændstof | 472,58 | 94,52 | 378,06 | |
31-05-13 | 100 | Brændstof | 400,69 | 80,14 | 320,55 | |
31-05-13 | 101 | Brændstof | 139,44 | 27,89 | 111,55 | |
31-05-13 | 102 | Brændstof | 534,55 | 106,91 | 427,64 | |
31-05-13 | 90 | Brændstof | 150,21 | 30,04 | 120,17 | |
31-05-13 | 93 | Brændstof | 364,26 | 72,85 | 291,41 | |
31-05-13 | 94 | Brændstof | 379,57 | 75,91 | 303,66 | |
31-05-13 | 95 | Brændstof | 621,73 | 124,35 | 497,38 | |
31-05-13 | 98 | Brændstof | 643,33 | 128,67 | 514,66 | |
30-06-13 | 115 | Brændstof | 613,99 | 122,80 | 491,19 | |
30-06-13 | 116 | Brændstof | 477,68 | 95,54 | 382,14 | |
30-06-13 | 122 | Brændstof | 617,73 | 123,55 | 494,18 | |
30-06-13 | 123 | Brændstof | 205,42 | 41,08 | 164,34 | |
1. halvår 2013 i alt | 11.796,30 | 2.359,27 | 9.437,03 | |||
31-07-13 | 126 | Brændstof | 514,27 | 102,85 | 411,42 | |
31-07-13 | 127 | Brændstof | 100,12 | 20,02 | 80,10 | |
31-07-13 | 128 | Brændstof | 73,61 | 14,72 | 58,89 | |
31-07-13 | 134 | Brændstof | 612,66 | 122,53 | 490,13 | |
31-08-13 | 136 | Brændstof | 500,17 | 100,03 | 400,14 | |
31-08-13 | 137 | Brændstof | 251,30 | 50,26 | 201,04 | |
31-08-13 | 138 | Brændstof | 611,75 | 122,35 | 489,40 | |
31-08-13 | 139 | Brændstof | 255,07 | 51,01 | 204,06 | |
31-08-13 | 140 | Brændstof | 251,54 | 50,31 | 201,23 | |
31-08-13 | 141 | Brændstof | 584,75 | 116,95 | 467,80 | |
31-08-13 | 142 | Brændstof | 102,52 | 20,50 | 82,02 | |
30-09-13 | 156 | Brændstof | 200,09 | 40,02 | 160,07 | |
30-09-13 | 157 | Brændstof | 203,02 | 40,60 | 162,42 | |
30-09-13 | 158 | Brændstof | 599,08 | 119,82 | 479,26 | |
30-09-13 | 159 | Brændstof | 544,97 | 108,99 | 435,98 | |
30-09-13 | 160 | Brændstof | 426,97 | 85,39 | 341,58 | |
30-09-13 | 161 | Brændstof | 350,27 | 70,05 | 280,22 | |
31-10-13 | 163 | Brændstof | 201,27 | 40,25 | 161,02 | |
31-10-13 | 175 | Brændstof | 564,03 | 112,81 | 451,22 | |
31-10-13 | 176 | Brændstof | 655,97 | 131,19 | 524,78 | |
30-11-13 | 180 | Brændstof | 200,11 | 40,02 | 160,09 | |
30-11-13 | 181 | Brændstof | 157,41 | 31,48 | 125,93 | |
30-11-13 | 183 | Brændstof | 556,23 | 111,25 | 444,98 | |
30-11-13 | 193 | Brændstof | 529,22 | 105,84 | 423,38 | |
31-12-13 | 196 | Brændstof | 587,21 | 117,44 | 469,77 | |
31-12-13 | 199 | Brændstof | 407,27 | 81,45 | 325,82 | |
2. halvår 2013 i alt | 10.040,88 | 2.008,13 | 8.032,75 | |||
Brændstof | 21.837,18 | 4.367,40 | 17.469,78 |
Indkomståret 2014:
Dato | Bilagsnr. | Beskrivelse | Bruttobeløb | Momsbeløb | Debet | ||
2612 Brændstof | |||||||
06-01-14 | 3 | Brændstof | 510,95 | 102,19 | 408,76 | ||
16-01-14 | 6 | Brændstof | 489,23 | 97,85 | 391,38 | ||
31-01-14 | 10 | Brændstof | 486,32 | 97,26 | 389,06 | ||
31-01-14 | 12 | Brændstof | 239,64 | 47,93 | 191,71 | ||
10-02-14 | 15 | Brændstof | 527,14 | 105,43 | 421,71 | ||
24-02-14 | 29 | Brændstof | 523,79 | 104,76 | 419,03 | ||
03-03-14 | 32 | Brændstof | 200,65 | 40,13 | 160,52 | ||
12-03-14 | 34 | Brændstof | 201,20 | 40,24 | 160,96 | ||
25-03-14 | 40 | Brændstof | 263,86 | 52,77 | 211,09 | ||
07-04-14 | 46 | Brændstof | 458,0B | 91,62 | 366,46 | ||
14-04-14 | 47 | Brændstof | 56,50 | 11,30 | 45,20 | ||
15-04-14 | 48 | Brændstof | 119,23 | 23,85 | 95,38 | ||
22-04-14 | 49 | Brændstof | 153,01 | 30,60 | 122,41 | ||
28-04-14 | 51 | Brændstof | 203,49 | 40,70 | 162,79 | ||
01-05-14 | 58 | Brændstof | 239,72 | 47,94 | 191,78 | ||
05-05-14 | 60 | Brændstof | 267,29 | 53,46 | 213,83 | ||
08-05-14 | 61 | Brændstof | 585,67 | 117,13 | 468,54 | ||
20-05-14 | 62 | Brændstof | 692,18 | 138,44 | 553,74 | ||
22-05-14 | 63 | Brændstof | 551,31 | 110,26 | 441,05 | ||
02-06-14 | 65 | Brændstof | 200,26 | 40,05 | 160,21 | ||
03-06-14 | 66 | Brændstof | 590,68 | 118,14 | 472,54 | ||
30-06-14 | 70 | Brændstof | 200,08 | 40,02 | 160,06 | ||
30-06-14 | 71 | Brændstof | 595,46 | 119,09 | 476,37 | ||
04-07-14 | 74 | Brændstof | 560,06 | 112,01 | 448,05 | ||
15-07-14 | 75 | Brændstof | 637,88 | 127,58 | 510,30 | ||
21-07-14 | 76 | Brændstof | 532,51 | 106,50 | 426,01 | ||
23-07-14 | 77 | Brændstof | 52,38 | 10,48 | 41,90 | ||
28-07-14 | 78 | Brændstof | 472,85 | 94,57 | 378,28 | ||
31-07-14 | 80 | Brændstof | 483,33 | 96,67 | 386,66 | ||
06-08-14 | 83 | Brændstof | 471,18 | 94,24 | 376,94 | ||
14-08-14 | 86 | Brændstof | 477,98 | 95,60 | 382,38 | ||
18-08-14 | 87 | Brændstof | 156,09 | 31,22 | 124,87 | ||
20-08-14 | BB | Brændstof | 642,64 | 128,53 | 514,11 | ||
25-08-14 | 89 | Brændstof | 517,61 | 103,52 | 414,09 | ||
02-09-14 | 94 | Brændstof | 541,02 | 108,20 | 432,82 | ||
18-09-14 | 95 | Brændstof | 513,91 | 102,78 | 411,13 | ||
25-09-14 | 100 | Brændstof | 546,62 | 109,32 | 437,30 | ||
26-09-14 | 101 | Brændstof | 120,42 | 24,0B | 96,34 | ||
06-10-14 | 105 | Brændstof | 495,47 | 99,09 | 396,38 | ||
13-10-14 | 108 | Brændstof | 484,20 | 96,84 | 387,36 | ||
17-10-14 | 109 | Brændstof | 203,03 | 40,61 | 162,42 | ||
29-10-14 | 112 | Brændstof | 546,11 | 109,22 | 436,89 | ||
03-11-14 | 114 | Brændstof | 369,08 | 73,82 | 295,26 | ||
18-11-14 | 124 | Brændstof | 468,92 | 93,78 | 375,14 | ||
01-12-14 | 127 | Brændstof | 390,93 | 78,19 | 312,74 | ||
02-12-14 | 128 | Brændstof | 202,37 | 40,47 | 161,90 | ||
08-12-14 | 130 | Brændstof | 367,15 | 73,43 | 293,72 | ||
18-12-14 | 138 | Brændstof | 198,65 | 39,73 | 158,92 | ||
30-12-14 | 140 | Brændstof | 200,90 | 40,18 | 160,72 | ||
Brændstof | 19.009,03 | 3.801,82 | 15.207,21 |
Indehaveren har ikke fremlagt fakturaer eller kvitteringer på køb af brændstof. De underliggende bilag til posteringerne på virksomhedens kontospecifikationer for indkomstårene 2013 og 2014 for konto nr. 2612 Brændstof er ikke fremlagt.
Af kontoudskriften for virksomhedens erhvervskonto nr. [...96] i [finans1] for 2013 og 2014 fremgår betalinger til benzinstationer svarende til de udgifter til brændstof, der i indkomstårene 2013 og 2014 er bogført på konto nr. 2612 Brændstof.
Virksomhedens revisor har til SKAT oplyst, at indehaveren har fyldt bilerne op med brændstof, før bilerne blev afleveret til køberne. Indehaveren har til SKAT oplyst, at han sammen med hustruen har haft en privat bil, de ikke har brugt så meget, og at hustruen har fyldt brændstof på denne bil.
Der er ikke under klagesagen fremlagt yderligere dokumentation for udgifterne til brændstof.
Udgifter til varme
Virksomheden har fratrukket udgifter til varme på i alt 7.260,17 kr. ekskl. moms i indkomståret 2013 og på i alt 7.285,90 kr. ekskl. moms i indkomståret 2014. Udgifterne fremgår af virksomhedens kontospecifikationer for konto nr. 4271 Varme for indkomstårene 2013 og 2014:
Indkomståret 2013:
Dato | Bilagsnr. | Beskrivelse | Bruttobeløb | Momsbeløb | Debet | ||
4271 Varme | |||||||
31-01-13 | 22 | Fyrolie | 524,19 | 104,84 | 419,35 | ||
31-01-13 | 24 | Fyrolie | 277,94 | 55,59 | 222,35 | ||
31-01-13 | 27 | Fyrolie | 569,47 | 113,89 | 455,58 | ||
28-02-13 | 30 | Fyrolie | 605,40 | 121,08 | 484,32 | ||
28-02-13 | 37 | Fyrolie | 586,19 | 117,24 | 468,95 | ||
28-02-13 | 40 | Fyrolie | 560,05 | 112,01 | 448,04 | ||
28-02-13 | 51 | Fyrolie | 577,40 | 115,48 | 461,92 | ||
31-03-13 | 57 | Fyrolie | 592,42 | 118,48 | 473,94 | ||
31-03-13 | 66 | Fyrolie | 496,56 | 99,31 | 397,25 | ||
31-03-13 | 70 | Fyrolie | 284,47 | 56,89 | 227,58 | ||
30-04-13 | 74 | Fyrolie | 552,08 | 110,42 | 441,66 | ||
30-04-13 | 75 | Fyrolie | 636,63 | 127,33 | 509,30 | ||
1. halvår 2013 i alt | 6.262,80 | 1.252,56 | 5.010,24 | ||||
30-11-13 | 179 | Fyrolie | 593,84 | 118,77 | 475,07 | ||
30-11-13 | 184 | Fyrolie | 633,11 | 126,62 | 506,49 | ||
31-12-13 | 195 | Fyrolie | 504,82 | 100,96 | 403,86 | ||
31-12-13 | 197 | Fyrolie | 477,80 | 95,56 | 382,24 | ||
31-12-13 | 198 | Fyrolie | 602,84 | 120,57 | 482,27 | ||
2. halvår 2013 i alt | 2.812,41 | 562,48 | 2.249,93 | ||||
Varme | 9.075,21 | 1.815,04 | 7.260,17 |
Indkomståret 2014:
Dato | Bilagsnr. | Beskrivelse | Bruttobeløb | Momsbeløb | Debet | |||
4271 Varme | ||||||||
06-01-14 | 2 | Fyrolie | 570,94 | 114,19 | 456,75 | |||
20-01-14 | 7 | Fyrolie | 603,25 | 120,65 | 482,60 | |||
31-01-14 | 11 | Fyrolie | 559,33 | 111,87 | 447,46 | |||
03-02-14 | 14 | Fyrolie | 609,03 | 121,81 | 487,22 | |||
27-02-14 | 28 | Fyrolie | 580,99 | 116,20 | 464,79 | |||
10-03-14 | 33 | Fyrolie | 487,77 | 97,55 | 390,22 | |||
17-03-14 | 37 | Fyrolie | 581,01 | 116,20 | 464,81 | |||
07-04-14 | 45 | Fyrolie | 591,51 | 118,30 | 473,21 | |||
05-05-14 | 59 | Fyrolie | 597,26 | 119,45 | 477,81 | |||
13-10-14 | 107 | Fyrolie | 555,49 | 111,10 | 444,39 | |||
27-10-14 | 111 | Fyrolie | 455,79 | 91,16 | 364,63 | |||
10-11-14 | 121 | Fyrolie | 471,46 | 94,29 | 377,17 | |||
17-11-14 | 123 | Fyrolie | 549,15 | 109,63 | 439,32 | |||
05-12-14 | 129 | Fyrolie | 514,27 | 102,85 | 411,42 | |||
15-12-14 | 132 | Fyrolie | 410,64 | 82,17 | 326,67 | |||
18-12-14 | 137 | Fyrolie | 474,03 | 94,81 | 379,22 | |||
30-12-14 | 139 | Fyrolie | 495,26 | 99,05 | 396,21 | |||
Varme | 9.107,38 | 1.821,48 | 7.285,90 |
Indehaveren har ikke fremlagt fakturaer eller kvitteringer på køb af fyrolie. De underliggende bilag til posteringerne på virksomhedens kontospecifikationer for indkomstårene 2013 og 2014 for konto nr. 4271 Varme er ikke fremlagt.
Af kontoudskriften for virksomhedens erhvervskonto nr. [...96] i [finans1] for 2013 og 2014 fremgår betalinger til benzinstationer svarende til de udgifter, der er bogført på konto nr. 4271 Varme.
Ved e-mail af 26. oktober 2016 har indehaveren skrevet til SKAT, at en del af de fratrukne udgifter til brændstof også er blevet brugt til opvarmning af værkstedet, og at han har hentet dieselolie i 60 liters dunk til oliefyret på værkstedet. Indehaveren har endvidere oplyst, at det ikke er muligt at dokumentere udgifterne til brændstof med andet end kontoudtog.
Indehaverens værksted er beliggende på Store [adresse1], [by1]. Det fremgår af BBR-meddelelsen for ejendommen, at værtstedsbygningen på grunden er opført i 1923 og har et areal på 80 m2. Det fremgår videre, at varmeinstallationen i værkstedsbygningen er centralvarme med en fyringsenhed, og at opvarmningsmidlet er flydende brændsel. Store [adresse1], [by1], er ikke indehaverens private adresse.
Under klagesagen har repræsentanten fremlagt et brev af 17. juli 2009 fra [virksomhed4], [virksomhed4], til indehaveren. I brevet står der, at indehaveren har fået installeret naturgas på sin private adresse.
Der er ikke under klagesagen fremlagt yderligere dokumentation for udgifterne til varme.
Udgifter til varekøb
Revisoren har fremsendt kontoudtog fra [virksomhed2] til virksomheden for indkomståret 2013. Af kontoudtoget fra [virksomhed2] for 2013 fremgår det bl.a., at virksomheden primo 2013 havde en gæld til [virksomhed2] på 80.712,01 kr.Kontoudtoget fra [virksomhed2] viser at virksomheden den 31. december 2013 havde en gæld til [virksomhed2] på 163.502,43 kr. Revisoren har oplyst, at der pr. 31.12.2013 manglede at blive bogført omkostninger i virksomheden på i alt kr. 163.502,43 inkl. moms for varekøb hos [virksomhed2], som skal periodiseres til indkomståret 2013. Det er oplyst, at disse varekøb fejlagtigt er blevet bogført og medtaget i årsregnskabet for indkomståret 2014, selv om pligten til at betale [virksomhed2] er opstået i indkomståret 2013.
Af virksomhedens kontospecifikationer for konto 2010 Varekøb for 2014 fremgår blandt andet følgende posteringer, der er fratrukket som virksomhedsudgifter i indkomståret 2014:
Dato | Bilagsnr. | Beskrivelse | Bruttobeløb | Momsbeløb | Debet |
2010 Varekøb | |||||
(...) | |||||
30.04.14 | 53 | [virksomhed2] | 10.000,00 kr. | 2.000,00 kr. | 8.000,00 kr. |
30.04.14 | 54 | [virksomhed2] | 10.000,00 kr. | 2.000,00 kr. | 8.000,00 kr. |
(...) | |||||
31.07.14 | 81 | [virksomhed2] | 175.000,00 kr. | 35.000,00 kr. | 140.000,00 kr. |
(...) | |||||
31.10.14 | 106 | [virksomhed2] | 17.000,00 kr. | 3.400,00 kr. | 13.600,00 kr. |
...” |
Af kontoudtoget for virksomhedens erhvervskonto nr. [...96] i [finans1] for indkomståret 2014 fremgår der ingen overførsler til [virksomhed2], der beløbs- og tidsmæssigt svarer til ovennævnte posteringer på virksomhedens kontospecifikationer for konto nr. 2010 Varekøb.
Af kontoudtog fra [virksomhed2] til virksomheden for indkomståret 2014 fremgår blandt andet følgende posteringer:
Dato poster | Bilagstyp | Bilagsnr. | Beskrivelse | Forfaldsda | Beløb | Restbeløb | Saldo |
(...) | |||||||
26-04-14 | 687304 | Indbetalt kontant | 26-04-14 | -10.037,88 | 0,00 | 175.933,88 | |
26-04-14 | 687304 | Diff vedr. indbet. | 26-04-14 | 37,88 | 0,00 | 175.971,76 | |
(...) | |||||||
28-04-14 | 687306 | Indbetalt kontant | 28-04-14 | -12.366,50 | 0,00 | 166.193,76 | |
28-04-14 | 687306 | Diff vedr. indbet. | 28-04-14 | 2.366,50 | 0,00 | 168.560,26 | |
(...) | |||||||
21-07-14 | (...) | 209.155,35 | |||||
21-07-14 | 015389 | Indbetalt bank | 21-07-14 | -179.073,09 | 0,00 | 30.082,26 | |
21-07-14 | 015389 | Diff vedr. indbet. | 21-07-14 | 4.073,09 | 4.073,09 | 34.155,35 | |
...” |
Betalingen af beløbet på 179.073,09 kr. den 21. juni 2014., som på kontoudtoget fra [virksomhed2] fremstår som indbetalt af virksomheden via bank, kan ikke genfindes som en udgiftspostering på kontoudtoget for virksomhedens erhvervskonto i [finans1].
Ved e-mail af 26. oktober 2016 har indehaveren skrevet til SKAT, at betalingen den 21. juli 2014 af beløbet på 175.000 kr. til [virksomhed2] har hidrørt fra salg af indehaverens veteranbil af mærket Chevolet Corvette. Salgsprovenuet er blevet modregnet i virksomhedens gæld til [virksomhed2].
I forbindelse med klagesagen har repræsentanten fremlagt:
• | Print fra [...] af 7. januar 2021, der viser, at personbil Chevrolet Corvette Stingray, stelnummer [...], reg.nr. [reg.nr.1], sidst har været til syn den 15. maj 2015, hvor bilen havde kørt 81.000 km. Printet af 7. januar 2021 viser tillige, at bilen er købt brugt for 2 år og 6 måneder siden. |
• | Uddrag af en R75 for 2014, der ifølge repræsentanten er et uddrag af indehaverens R75 for 2014. Den fremlagte side viser ifølge repræsentanten, at indehaveren den 16. maj 2007 er blevet registreret som ejer af Chevrolet Corvette, stelnummer [...]. Det fremgår af det fremlagte uddrag af indehaverens R74 for 2015, at biloplysningerne på den er blevet tilføjet eller rettet den 31. oktober 2018. |
• | En e-mail af 2. november 2016 fra [person2] [virksomhed2] til SKAT, hvori der står: ”Jeg mener ikke, der blev lavet noget på papir, da han jo skyldte det kæmpe beløb og ikke kunne betale, så fandt vi en køber til bilen og for at være sikker på, at han ikke betalte eller selv brugt [smiley] pengene overførte den nye ejer af bilen pengene til os. Jeg arbejder hjemme i dag og holder fri torsdag og fredag, men på mandag skal jeg prøve at gå på arkiver og se, om der er noget papir på det. Eg har jo i hvert fald den betaling fra den nye ejer hvor pengene blev indsat i vores bank.” |
Af indehaverens R75 for 2014 fremgår, at indehaveren i indkomståret 2014 var ejer og bruger af følgende biler:
Reg.nr. | Mærke | 1. reg. | Tilgang | Afgang |
[reg.nr.2] | Mitsubishi Space Wagon | 12/11-99 | 22/11-13 | 20/01-14 |
[reg.nr.2] | Mitsubishi Space Wagon | 12/11-99 | 20/01-14 | 23/12-15 |
[reg.nr.3] | VA | 17/09-02 | 17/09-02 | |
[reg.nr.4] | Renault Laguna | 27/09-02 | 5/07-13 |
Af SKATs regnskabsoplysninger for branche 452010 – Autoreparationsværksteder fremgår det, at Branchedækningsgraden for 2013 udgjorde 42,5 %.
Det fremgår af Danmarks Statistik, at den gennemsnitlige bruttoavance for bilværksteder var 37,1 % i indkomståret 2013 og 36,2 % i indkomståret 2014.
SKAT har den 25. november 2016 sendt indehaveren et forslag til afgørelse. I forslaget har SKAT foreslået at forhøje omsætningen i virksomheden i indkomståret 2013 med 181.141 kr., og at forhøje indehaverens overskud af virksomhed med ikke godkendt fradrag for udgifter til brændstof og varme på 24.730 kr. SKAT har endvidere foreslået at forhøje virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1/1 2013 – 31/12 2013 med 45.285 kr. og at nedsætte virksomhedens købsmoms med 6.182 kr. For indkomståret 2014 har SKAT foreslået at forhøjet indehaverens overskud af virksomhed med ikke godkendt fradrag for udgifter på kontante betalinger for varekøb på i alt 169.600 kr., jf. ligningslovens § 8y, og med ikke godkendte fradrag for udgifter til brændstof og varme på 22.490 kr. SKAT har endvidere foreslået at nedsætte virksomhedens købsmoms for afgiftsperioden 1/1 2014 – 31/12 2014 med 5.623 kr.
SKAT har den 3. januar 2017 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.
Skattestyrelsen har ved brev af 11. december 2019 skrevet til indehaveren, at styrelsen har gennemgået sagens oplysninger og har vurderet, at der ikke er grundlag for at rejse en straffesag, og at sagen derfor er henlagt. Det fremgår af brevet, at henlæggelsen af straffesagen skyldes strafferetlig forældelse og bevismæssige årsager.
SKAT har for indkomståret 2013 forhøjet indehaverens momstilsvar med 51.467 kr. for afgiftsperioden 1/1 2013 – 31/12 2013 skønsmæssigt og med 48.023 kr. for afgiftsperioden 1/1 2014 – 31/12 2014.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”...
Sagsfremstilling og begrundelse 2013
1. Skønsmæssig forhøjelse
(...)
1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Hvis SKAT skal kunne anse et skattemæssigt årsregnskab for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen, der ligger til grund for regnskabet, være foretaget løbende igennem indkomståret.
Da du ikke har ført et kasseregnskab og ikke udfærdiget fakturaer for det meste af dit salg, tilsidesætter SKAT dit regnskab og foretager et skøn vedrørende din omsætning.
Det køb du har haft i 2013 på 163.502 kr. inkl. moms, kan der ikke godkendes fradrag for i 2014. Når købet tilbageføres til rette indkomstår vil din dækningsgrad herefter se således ud:
Din nettoomsætning udgør 270.141 kr.
+ salg af brugte biler på 513.800 kr.
- Moms af salg af brugte biler 32.320 kr.
I alt 751.621 kr.
Dit vareforbrug udgør inkl. køb
af brugte biler 482.070 kr.
+ køb foretaget i 2013
fejlagtigt fratrukket i 2014 130.564 kr.
I alt 612.634 kr.
Dækningsgrad:
Nettoomsætning 751.621 kr.
- vareforbrug 612.634 kr.
I alt 138.987 kr.
Dækningsgrad 138.987 x 100 = 18,4 pct.
751.621
Branchedækningsgraden for 2013 udgør 42,5 pct. Tallet er oplyst fra SKATs regnskabsoplysninger for branche 452010 – Autoreparationsværksteder.
SKAT forhøjer din omsætning og udgående moms skønsmæssigt med forskellen mellem din selvangivne dækningsgrad på 18,4 pct. og branchens dækningsgrad på 42,5 pct. Forskellen er 24,1 pct. (42,5 – 18,4) og forhøjelsen fremkommer således:
24,1 pct. af 751.621 kr. 181.141 kr.
Moms heraf 45.285 kr.
Den yderlige omsætning 181.141 kr. er skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Yderligere moms på 45.285 kr. skal angives som udgående afgift, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Momsen vedrørende udgifterne på 130.564 kr. er ved tidligere kontrol godkendt fradraget i 2014.
Beløbet 181.141 kr. anses for hævet i virksomheden, jf. virksomhedsskattelovens § 5, stk. 1.
Kapitalafkastgrundlaget ultimo reguleres med skyldig moms på 45.282 kr.
2. Udokumenterede udgifter
(...)
2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Af bogføringslovens § 9 fremgår, at alle registreringer skal kunne dokumenteres ved grundbilag.
Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.
Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.
Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Da der ikke er fremlagt behørig dokumentation for køb af brændstof og fyringsolie, kan der ikke godkendes fradrag for udgifterne. SKAT forhøjer virksomhedens indkomst med henholdsvis 24.730 kr. Den indgående afgift nedsættes med 6.182 kr.
Beløbet 24.730 kr. + moms 6.182 kr. anses for hævet i virksomheden, jf. virksomhedsskattelovens § 5, stk. 1.
(...)
Sagsfremstilling og begrundelse 2014
4. Skønsmæssig forhøjelse
(...)
4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Du har betalt for nogle af dine varekøb, som overstiger 10.000 kr., uden det er sket ved digital overførsel af beløbene. Der er betalt for i alt 212.000 kr. inkl. moms og det drejer sig følgende posteringer på konto 2010:
Bilag 53 10.000 kr. }
Bilag 54 10.000 kr. } betalt samme dag
Bilag 81 175.000 kr.
Bilag 106 17.000 kr.
I alt 212.000 kr.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inklusive moms, jf. Ligningslovens § 8 Y.
Da du har betalt ovenstående poster kontant, kan du ikke indrømmes fradrag herfor. SKAT forhøjer virksomhedens indkomst med 169.600 kr. (212.000 kr. minus moms 42.400 kr.), jf. ligningslovens § 8 Y.
Beløbet 169.600 kr. anses for hævet i virksomheden, jf. virksomhedsskattelovens § 5, stk. 1.
5. Udokumenterede udgifter
(...)
5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Af bogføringslovens § 9 fremgår at alle registreringer skal kunne dokumenteres ved grundbilag.
Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.
Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.
Efter momslovens § 37, stk. 1 kan registrerede virksomheder fradrage moms af køb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Da der ikke er fremlagt behørig dokumentation for køb af brændstof og fyringsolie, kan der ikke godkendes fradrag for udgifterne. SKAT forhøjer virksomhedens indkomst med henholdsvis 22.490 kr. Den indgående afgift nedsættes med 5.623 kr. for 2014.
Beløbet 22.490 kr. + moms 5.623 kr. anses for hævet i virksomheden, jf. virksomhedsskattelovens § 5, stk. 1.
...”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 7. december 2021 fremkommet med følgende bemærkninger:
”Da skatteyder ikke har udskrevet salgsfakturaer, men blot skønnet et tal for omsætningen, er hans timepris reelt udokumenteret og giver Skattestyrelsen ubetinget adgang til at tilsidesætte hans regnskab.
Vedrørende periodeforskydning
Oplysningen om, at der i 2013 er bogført udgifter, som vedrører indkomståret 2012 med 80.712 inkl. moms (64.569 ekskl. moms,) hvorefter den beregnede bruttoavance ændres fra 18,4 % til 27,0 %, har alene den konsekvens at den udholdte omsætning nu beregnes til 751.621 kr. (42,5-27,0) % = 116.501 kr.
Til gengæld skal fradrag for udgifter nedsættes med de tilsvarende 64.569 kr. da udgifter for 2012 ikke kan fratrækkes for 2013.
Dvs. forhøjelsen af skatteansættelsen for 2013 bliver uforandret 181.070 kr. (116.501 + 64.569) (Dif. 71 kr. er afrunding)
Vedrørende SKATs kontrol i 2015
Skat har ikke tidligere foretaget en skattemæssig kontrol. Den tidligere kontrol omhandlede udelukkende moms.
Vedrørende køb af brændstof og fyringsolie
Der er aldrig fremvist bilag for udgiften.
Vedrørende veteranbil og kontant betaling.
Der er stadig ikke fremlagt dokumentation for salget af bilen eller at beløbet er overført digitalt.
Vedrørende straffesag
Straffesagen er henlagt pga. strafferetlig forældelse.”
Efter at have modtaget Skatteankestyrelsens indstilling til klagesagens afgørelse har Skattestyrelsen den 17. maj 2022 udtalt følgende:
”...
Skattestyrelsens begrundelse/vurdering
Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller nedsættelse af den foretagne forhøjelse af klagers momstilsvar for momsperioden 1. halvår 2013 på grund af ugyldighed jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Skattestyrelsen er tilsvarende enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller de foretagne forhøjelser af klagers momstilsvar for momsperioderne 2. halvår 2013, 1. halvår 2014 og 2. halvår 2014 stadfæstet.
Klager har siden 1984 drevet selvstændigt autoværksted, og klager har beskæftiget sig med reparation og service af biler, ligesom det er oplyst at der er sket køb og videresalg af brugte biler.
Klager har været registreret med halvårlig afregning af moms i den påklagede periode.
Klagers anses i den forbindelse at udøve selvstændig økonomisk virksomhed med momspligtige leverancer jf. momslovens § 3 og § 4.
Som redegjort for i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, har klager ikke ført regnskab i henhold til momslovens regler, hvorfor det har været berettiget at foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 vedrørende yderligere omsætning i 2013.
Skattestyrelsen henviser i øvrigt til den begrundelse, der fremgår af SKATs afgørelse.
Det fastholdes derfor, at salgsmoms udgør 25 % svarende til 45.285 kr. af yderligere ansat omsætning på 181.141 kr. fra klagers erhvervsmæssige virksomhed jf. sammenholdt sag med sagsnr. [...].
Skatteankestyrelsen har i den forbindelse fundet, at forhøjelsen kan henføres med 22.643 kr. til 1. halvår 2013 og 122.642 kr. til 2. halvår 2013. Skattestyrelsen kan tilslutte sig denne fordeling.
Skattestyrelsen fastholder endvidere, at der ikke er grundlag for at indrømme momsfradrag for udokumenterede udgifter efter momslovens § 37 sammenholdt med momsbekendtgørelses § 81. Klager har fortsat ikke godtgjort, at udgifter vedrører de momspligtige leverancer, og der er ikke fremlagt dokumentation iht. § 81. Krav til dokumentation i dagældende bestemmelser havde samme indhold som nugældende § 81.
Det for 2013 ikke godkendte momsfradrag på 6.182 kr. kan henføres med 3.612 kr. til 1. halvår 2013 og 2.570 kr. til 2. halvår 2013 ud fra fremlagt bogføring på konto 2612 og konto 4271. Det for 2014 ikke godkendte momsfradrag udgør 5.623 kr.
Som redegjort for i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, er forslag til afgørelse af 25. november 2016 udsendt efter 1. september 2016, hvorfor varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 for momsperioden 1. halvår 2013 ikke er overholdt.
Skattestyrelsen er således enig med Skatteankestyrelsen i, at forhøjelserne vedrørende 1. halvår 2013 ikke han opretholdes. Skattestyrelsen er endvidere enig i, at øvrige forhøjelser stadfæstes.
...”
Klagerens repræsentant har principalt fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1/1 – 31/12 2013 og 1/1 2014 – 31/12 2014 nedsættes til 0 kr.
Klagerens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:
”...
ANBRINGENDER
Til støtte for de nedlagte påstande gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte det af [virksomhed1] v/[person1] førte regnskab, ligesom den af SKAT gennemførte skønsmæssige forhøjelse af [virksomhed1] v/[person1]s skatte- og momsansættelser hviler på et forkert grundlag og fører til et åbenbart urimeligt resultat.
Det gøres videre gældende, at der ikke er grundlag for at nægte [virksomhed1] v/[person1] fradrag for erhvervsmæssige udgifter efter bestemmelsen i ligningslovens § 8 Y.
Det gøres ligeledes gældende, at der ikke er grundlag for at nægte [virksomhed1] v/[person1] fradrag for udgifter til køb af brændstof og fyringsolie, idet udgifterne ubestrideligt er afholdt i erhvervsmæssigt øjemed.
...”
På kontormødet i klagesagen har indehaveren beskrevet rammerne for [virksomhed1], som indehaveren har haft siden 1986. Indehaveren har oplyst, at det aldrig har været meningen, at han skulle tjene ret mange penge i virksomheden. Fyringsolie er blevet indkøbt i 60 liters dunke til oliefyret i værkstedet. Indehaveren har haft naturgas i sin private bolig. Indehaveren beskrev endvidere, at han har overdraget en veteranbil til [virksomhed2] til indfrielse af virksomhedens gæld til [virksomhed2].
I forbindelse med klagesagens behandling ved Skatteankestyrelsen har repræsentanten den 27. april 2021 fremsendt følgende bemærkninger:
”...
SAGSFREMSTILLING
[person1] driver virksomheden [virksomhed1], der er beliggende i [by2] ved [by1]. Virksomheden beskæftiger sig med reparation og service af biler. Endvidere beskæftiger virksomheden sig med køb og videresalg af brugte biler med fortjeneste.
[person1] har drevet selvstændigt autoværksted siden 1984, og han har i alle årene, herunder den i sagen omhandlede periode 2013-2014, drevet virksomheden alene – dvs. uden hjælp fra ansatte.
Virksomheden drives som anført ovenfor fra byen [by2], der ligger mellem [by1]
og [by3]. [by2] er en meget lille by med ca. 50 huse. På trods heraf ligger der et forholdsvist stort antal autoværksteder i og omkring [by2], hvorfor konkurrencen på markedet for reparation og service af biler er meget høj.
Den store konkurrence har igennem alle årene haft den konsekvens, at priserne presses i bund. [person1] er derfor nødt til at tilbyde kunderne meget konkurrencedygtige priser, hvis han vil have kunder i butikken. I modsat fald går kunderne til andre automekanikere i nærheden.
[person1] har derfor igennem mange år – herunder den i sagen omhandlede periode 2013- 2014 – haft en timepris på kr. 435 + moms, svarende til kr. 543,75 inkl. moms. Det er [person1]s vurdering, at såfremt han satte timeprisen op, ville kunderne gå til konkurrerende værksteder.
Det bemærkes, at [person1] ikke har mulighed for at tage en timepris svarende til de auto- værksteder, der ligger i eller tættere på de større byer. Nogle af disse autoværksteder kan tage priser på op til kr. 1.000 + moms i timen. En sådan timepris ville [person1] aldrig have mulighed for at tage. I givet fald ville kunderne for længst være flygtet til andre konkurrerende mekanikere i området.
SKATS afgørelse dateret den 3. januar 2017
Ved afgørelsen af den 3. januar 2017, jf. bilag 1, har SKAT fundet, at [virksomhed1]s oplyste dækningsbidrag ligger et stykke under brancheniveauet i branchen for autoværksteder.
SKAT har i den forbindelse opgjort [virksomhed1]s dækningsbidrag. Ved opgørelsen af dækningsbidraget for 2013 har SKAT flyttet en række omkostninger til vareforbrug, der var fratrukket i 2014, til 2013. Dette medfører, at SKATs beregnede dækningsgrad bliver på 18,4 %.
Det bemærkes hertil, at der tilsvarende har været en periodeforskydning imellem 2012 og 2013 på kr. 80.712 inkl. moms. Disse omkostninger er fratrukket i 2013 – men vedrører i realiteten 2012.
Når der reguleres for periodeforskydning imellem 2012 og 2013 på kr. 80.712 inkl. moms, er dækningsbidraget i 2013 på 27,08 %.
Virksomhedens bogføring m.v.
[person1] har siden opstarten af virksomheden i 1984 selv løbende ført kassekladden i virksomheden. Kassekladden angiver løbende de indtægter og udgifter, som virksomheden har.
Med henblik på at få udarbejdet et udførligt regnskab samt selvangivelse til SKAT, har [person1] overgivet den løbende udarbejdede kassekladde til revisor én gang om året, hvorefter revisor på baggrund heraf har assisteret med opstilling af virksomhedens årsregnskab og med efterangivelse af momsen, såfremt der har været en sådan. Endvidere har revisor assisteret med udarbejdelse af en opgørelse af [person1]s personlige indkomst og formue.
Det er som anført ovenfor [person1] selv, der foretager den løbende kontering i kassekladden og de løbende momsindberetninger. Bogføring i kassekladden sker efter virksomhedens kontoudtog – og ikke efter hver enkelt faktura. Dette bevirker, at der i bogføringen alene ses aconto betalinger og så en samlet regulering sidst på året.
Det skal fremhæves, at [person1] har lavet kassekladden på samme måde i samtlige de år, han har drevet selvstændig virksomhed. Det bemærkes, at SKAT hele tiden har haft viden om, hvordan [person1] lavede kassekladden.
SKATs kontrol i 2015
SKAT har tidligere foretaget kontrol af [virksomhed1]s skatte- og momsmæssige forhold. Kontrollen vedrørte indkomstårene 2013 og 2014, som nærværende sag også vedrører. Der henvises til SKATs skrivelse dateret den 13. november 2015, jf. bilag 2.
Kontrollen bestod bl.a. i, at SKAT gennemgik alle virksomhedens købsfakturaer for 2014. Det bemærkes, at SKAT i forbindelse med kontrollen vedrørende 2014 bemærkede, at virksomhedens fakturaer var mangelfulde, hvorfor SKAT bad virksomheden om at rette op på dette. Dette er sket efterfølgende.
SKAT modtog i forbindelse med kontrollen kopi af alle virksomhedens bilag for 2013 og 2014. SKAT havde ingen bemærkninger vedrørende 2013. Kontrollen førte til en mindre momskorrektion for 2014.
Køb af brændstof og fyringsolie
SKAT har ved afgørelsen af den 3. januar 2017 nægtet [virksomhed1] v/[person1] fradrag for udgifter til køb af brændstof og fyringsolie på kr. 24.730 ekskl. moms i 2013 og kr. 22.490 ekskl. moms i 2014. Det kan oplyses, at en del af ovennævnte udgifter er anvendt til opvarmning af værkstedet, ligesom en del af udgifterne er anvendt til påfyldning af brændstof på det solgte biler.
[person1]s privatbolig opvarmes med naturgas. Til dokumentation herfor vedlægges skrivelse fra [virksomhed4] dateret den 17. juli 2009, jf. bilag 3.
Nærmere vedrørende betaling med veteranbil
SKAT har ved afgørelsen af den 3. januar 2017 nægtet [virksomhed1] fradrag for i alt 4 betalinger i indkomståret 2014, jf. bilag 1, side 6.
I relation til betalingen på kr. 175.000 inkl. moms bemærkes, at der er tale om en betaling til udligning af gæld hos leverandøren [virksomhed2]. [virksomhed1]s gæld til leverandøren [virksomhed2] fremgår af kontoudtog fra [virksomhed2] for perioden 1. januar til den 31. december 2013, jf. bilag 4.
Betalingen skete ved, at [virksomhed2] modtog salgssummen direkte fra køberen af [person1]s veteranbil af mærket Chevrolet Corvette med reg.nr. [reg.nr.1]. Dokumentation for, at bilen udgør en veteranbil, vedlægges som bilag 5.
Til dokumentation for [person1]s ejerskab til den omhandlede Chevrolet Corvette henvises til udskrift fra [person1]ns skattemappe (R75), jf. bilag 6.
Bilen blev forud for salget vurderet, hvorefter [virksomhed2] fandt en køber til bilen. Køber overførte herefter pengene til [virksomhed2] til udligning af [virksomhed1]s gæld til [virksomhed2]. Denne fremgangsmåde var mindre risikabel for [virksomhed2], hvorfor [virksomhed2] insisterede på at følge denne fremgangsmåde. Alternativt skulle køber have overført pengene for veteranbilen til [virksomhed1], hvorefter [virksomhed2] skulle have pengene af [person1].
Det bemærkes, at det i sagens natur var [virksomhed2] – og ikke [virksomhed1] – der anviste den anvendte fremgangsmåde. Det bemærkes videre, at købesummen for den omhandlede Chevrolet Corvette med reg.nr. [reg.nr.1] blev overført elektronisk fra køber til [virksomhed2]. Der henvises i den forbindelse til mail af den 2. november 2016 fra [person2] fra [virksomhed2], jf. bilag 7, hvori det bekræftes, at [virksomhed1] og [virksomhed2] anvendte den beskrevne fremgangsmåde.
Betalingen af gælden til [virksomhed2] blev bogført den 31. juli 2014 på [virksomhed1]s konto for varekøb. Kontoudtog for 2014 vedlægges som bilag 8..
Personlige årsregnskaber for 2013 og 2014
[person1]s personlige årsregnskab for 2013 vedlægges som bilag 9, mens [person1]s personlige årsregnskab for 2014 vedlægges som bilag 10. Årsregnskaberne indeholder bl.a. privatforbrugsopgørelser, som viser, at [person1] i begge år har haft et sædvanligt beløb til rådighed for privatforbrug.
Ingen straffesag
Skattestyrelsens Straffesagsenheds skrivelse dateret den 11. december 2019 vedlægges som bilag 11. Det fremgår heraf, at Skattestyrelsen ikke har fundet grundlag for at rejse straffesag.
ANBRINGENDER
Til støtte for de nedlagte påstande gøres det for det første helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte [virksomhed1] v/[person1]s regnskabsgrundlag i indkomstårene 2013-2014.
For det andet gøres det helt overordnet gældende, at den af SKAT gennemførte skønsmæssige ansættelse af [virksomhed1] v/[person1]s skatte- og momstilsvar i indkomstårene 2013-2014 hviler på et forkert grundlag og fører til et åbenbart urimeligt resultat.
For det tredje gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte [person1] fradrag for udgifter til køb af brændstof og fyringsolie i indkomstårene 2013-2014.
Endelig – og for det fjerde – gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte [person1] fradrag for de i sagen omhandlede udgifter efter bestemmelsen i ligningslovens § 8 Y.
Ej grundlag for at tilsidesætte regnskabsgrundlag
Det følger af skattekontrollovens § 1, at skattepligtige skal selvangive deres indkomst til SKAT, og ifølge skattekontrollovens § 3 skal erhvervsdrivende indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Det følger af bogføringslovens § 6, der gælder for alle erhvervsdrivende etableret i Danmark, at bogføring skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyntagen til virksomhedens art og omfang.
Endvidere følger det af bogføringslovens § 7, at alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyntagen til virksomhedens art og omfang. Transaktionerne skal registreres snarest muligt og en virksomhed – der pga. art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg – kan i stedet registrere på grundlag af daglig kasseopgørelse.
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.
Fra praksis skal henvises til Landsskatterettens kendelse af den 6. november 2013 (j.nr. 12-0191856). Kendelsen vedrører en skønsmæssig forhøjelse af et dækningsbidrag med henvisning til, at den gennemsnitlige bruttoavance ifølge Danmarks Statistik var højere end i den konkrete virksomhed. Dette fuldstændigt tilsvarende SKATs synspunkt i nærværende sag, hvor SKAT har taget udgangspunkt i en gennemsnitlig bruttoavance på brancheniveau – uden at tage højde for de konkrete omstændigheder i sagen.
I den pågældende sag gjorde skatteyder gældende, at regnskabsgrundlaget ikke var så mangelfuldt, at der var grundlag for den skønsmæssige forhøjelse. I den forbindelse henviste skatteyder til, at antallet af posteringsfejl i forhold til den samlede bilagsmængde måtte anses for meget begrænset, og at de fleste fejl var rene konverteringsfejl fra det regnskabsmæssige til det skattemæssige resultat, hvorfor det ikke i sig selv kan begrunde en tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget.
Af Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse fremgår følgende:
”Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.
SKAT har i forbindelse med sin gennemgang af samtlige bilag og posteringer alene konstateret mindre, løbende bogføringsfejl. Herudover må det lægges til grund, at der ikke er sket kontantsalg i det pågældende år. Landsskatteretten finder på denne baggrund ikke grundlag for at tilsidesætte regnskabsgrundlaget.
SKAT er herefter alene berettiget til at skønne om indkomsten, såfremt det konstateres, at den skattepligtiges privatforbrug er helt ekstraordinært lavt, jf. bl.a. UfR1967,635H samt SKM2002,70HR.
Skønnet er ikke underbygget af privatforbrugsopgørelser eller andre objektive kendsgerninger om udeholdte indtægter. Landsskatteretten er på den baggrund betænkelig ved at opretholde ansættelsen.
Skatteankenævnets ansættelse nedsættes derfor til 0 kr.”
Som det kan konstateres af Landsskatterettens praksis gengivet ovenfor, fører mindre bogføringsfejl således ikke til, at der er grundlag for at tilsidesætte regnskabet med den effekt, at der i henhold til skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4 kan ske en skønsmæssig ansættelse af indkomsten.
Skønsmæssig forhøjelse skal tilsidesættes
Såfremt man – mod forventning – måtte finde, at der er grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskabsgrundlag i den omhandlede periode, gøres det til støtte for de nedlagte påstande i anden række gældende, at den af SKAT gennemførte skønsmæssige ansættelse af virksomhedens skatte- og momstilsvar hviler på et forkert grundlag og fører til et åbenbart urimeligt resultat, hvorfor den skønsmæssige ansættelse skal tilsidesættes.
SKAT foretog allerede i 2015 en omfattende kontrol virksomhedens skatte- og momsmæssige forhold for 2013 og 2014, jf. bilag 2. SKAT modtog i forbindelse med kontrollen kopi af alle virksomhedens bilag for 2013 og 2014.
SKAT havde ingen bemærkninger vedrørende 2013. Kontrollen førte til en mindre momskorrektion for 2014.
[person1]s personlige årsregnskab for 2013 er fremlagt som bilag 9, mens [person1]s personlige årsregnskab for 2014 er fremlagt som bilag 10. Årsregnskaberne indeholder bl.a. privatforbrugsopgørelser, som viser, at [person1] i begge år har haft et sædvanligt beløb til rådig- hed for privatforbrug.
Fradrag for udgifter til brændstof og fyringsolie
Til støtte for de nedlagte påstande gøres det for det tredje gældende, at [person1] er berettiget til fradrag for udgifterne til køb af brændstof og fyringsolie i indkomstårene 2013 og 2014.
Det er med bilag 3 dokumenteret, at [person1]s privatbolig siden 2009 er opvarmet med naturgas, hvorfor der ikke er grundlag for at nægte [person1] fradrag for udgifter til køb af brændstof og fyringsolie til virksomheden.
Ligningslovens § 8 Y
SKAT har ved afgørelsen af den 3. januar 2017 med henvisning til bestemmelsen i ligningslovens § 8 Y nægtet [virksomhed1] fradrag for i alt 4 betalinger i indkomståret 2014.
Af bestemmelsen i ligningslovens § 8 Y, stk. 1 fremgår følgende:
”Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 10.000 kr. inklusive moms. Flere betalinger, som vedrører samme leverance, ydelse, kontrakt el.lign., anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt. Ved løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen i 1. pkt., når de sker inden for samme kalenderår.”
SKAT har i afgørelsen dateret den 3. januar 2017, bilag 1, forhøjet virksomhedens indkomst i indkomståret 2014 med i alt kr. 169.600 med henvisning til, at virksomheden ikke indrømmes skattemæssigt fradrag for udgifter, der er betalt kontant.
Langt størstedelen af det omhandlede beløb relaterer sig [virksomhed1]s betaling af gæld til leverandøren [virksomhed2]. [virksomhed1]s gæld til leverandøren [virksomhed2] fremgår af kontoudtog fra [virksomhed2] for perioden 1. januar til den 31. december 2013, jf. bilag 4.
Betalingen skete ved, at [virksomhed2] modtog salgssummen direkte fra køberen af [person1]s veteranbil af mærket Chevrolet Corvette med reg.nr. [reg.nr.1].
Bilen blev forud for salget vurderet, hvorefter [virksomhed2] fandt en køber til bilen. Køber overførte herefter pengene til [virksomhed2] til udligning af [virksomhed1]s gæld til [virksomhed2]. Denne fremgangsmåde var mindre risikabel for [virksomhed2], hvorfor [virksomhed2] insisterede på at følge denne fremgangsmåde. Alternativt skulle køber have overført pengene for veteranbilen til [virksomhed1], hvorefter [virksomhed2] skulle have pengene af [person1].
Det bemærkes, at det i sagens natur var [virksomhed2] – og ikke [virksomhed1] – der anviste den anvendte fremgangsmåde. Det bemærkes videre, at f købesummen for den omhandlede Chevrolet Corvette med reg.nr. [reg.nr.1] blev overført elektronisk fra køber til [virksomhed2]. Der henvises i den forbindelse til mail af den 2. november 2016 fra [person2] fra [virksomhed2], jf. bilag 7, hvori det bekræftes, at [virksomhed1] og [virksomhed2] anvendte den beskrevne fremgangsmåde.
Betalingen af gælden til [virksomhed2] blev bogført den 31. juli 2014 på [virksomhed1]s konto for varekøb. Der henvises til [virksomhed1]s kontoudtog for 2014, jf. bilag 8.
...”
Ved brev af 30. november 2021 har repræsentanten suppleret med følgende:
”Som bekendt har Skatteankestyrelsen ved skrivelse dateret den 18. november 2021 anmodet om dokumentation for, at der har været en periodeforskydning på 80.712 inklusive moms mellem de omkostninger, som [virksomhed1] har fratrukket i 2012 og 2013 og for størrelsen af periodeforskydningen.
Til dokumentation herfor henvises til det i sagen fremlagte kontoudtog for [virksomhed2] for perioden 1. januar til 31. december 2013, jf. bilag 4, hvoraf fremgår, at der er en primopost på 80.712,01 i dette kontoudtog.”
Retsmøde
Repræsentanten fastholdt påstanden om, at den skønsmæssige forhøjelse for indkomståret 2013 nedsættes til 0 kr., og at der godkendes fradrag for udgifter på 24.730 kr. i indkomståret 2013 og 192.090 kr. i indkomståret 2014 og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det på retsmødet udleverede materiale.
Indehaveren oplyste, at den indkøbte fyringsolie er diesel, som han har købt på tankstationer, og at fyringsolie og diesel er næsten det samme.
Skattestyrelsen gennemgik sagen i overensstemmelse med de skriftlige indlæg i sagen.
Adspurgt bekræftede Skattestyrelsen, at styrelsen er enig i, at der skal tages højde for en periodeforskydning af udgifter på 64.569 kr. fra 2013 til 2012 og henviste til udtalelsen af den 7. december 2021. Skattestyrelsen var som følge heraf også enig i, at en reducering af den skønnede omsætning til 116.501 kr. i konsekvens heraf også ville føre til en reducering af den skønnede salgsmoms.
Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark er afgiftspligtig. Det fremgår af momslovens § 1.
Som afgiftspligtig person anses juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed jf. momslovens § 3, stk. 1.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag efter momslovens § 4.
Betaling af moms påhviler den afgiftspligtige person, der foretager en momspligtig levering af varer eller ydelser her i landet. Det fremgår af momsloven § 46.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen af afgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Momsregistrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage momsen af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13. Det fremgår af momslovens § 37.
Der er krav om en direkte og umiddelbar forbindelse mellem den indgående transaktion og en eller flere udgående transaktioner, der giver ret til fradrag, for at virksomheden kan fratrække købsmomsen.
Virksomheden skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Det fremgår af § 58 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 med senere ændringer.
Det fremgår af bestemmelsen, at fakturaerne skal indeholde følgende oplysninger:
1) | Udstedelsesdato (fakturadato). |
2) | Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen. |
3) | Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer. |
4) | Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse. |
5) | Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser. |
6) | Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato. |
7) | Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed. |
8) | Gældende afgiftssats. |
9) | Det afgiftsbeløb, der skal betales. |
Efter momsbekendtgørelsens § 63, stk. 1, kan en virksomhed over den enkelte leverance udstede en forenklet faktura med et indhold efter stk. 2, hvis virksomheden i det enkelte tilfælde leverer varer eller ydelser for højst 3.000 kr. En forenklet faktura skal indeholde oplysninger om
1) | Udstedelsesdato (fakturadato). |
2) | Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen. |
3) | Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer. |
4) | Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser. |
5) | Det samlede omsætningsbeløb samt det betalingspligtige afgiftsbeløb, eller de nødvendige oplysninger til beregning af afgiftsbeløbet, hvilket kan ske ved anførsel af, at afgiften udgør 20 pct. af det samlede omsætningsbeløb. |
Virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1.
For virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 1 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Det fremgår af dagældende momslovs § 57, stk. 4, 1. punktum. Virksomhedens momsangivelse skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Det fremgår af dagældende momslovs § 57, stk. 4. 2. punktum.
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. 1. punktum.
Afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013
Landsskatteretten har i en sammenholdt sag, sagsnr. [...], fundet, at SKAT har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab for indkomståret 2013 og forhøje virksomhedens omsætning med 116.501 kr. ekskl. moms i indkomståret 2013 på baggrund af branchens gennemsnitlige dækningsgrad for indkomståret.
Da Landsskatteretten er enig med SKAT i, at den yderligere ansatte omsætning på 116.501 kr. ekskl. moms stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, er det berettiget, at SKAT har anset omsætningen for at være momspligtig og har beregnet moms heraf.
Landsskatteretten finder, at den ikke indberettede salgsmoms skal opgøres til 29.125 kr., svarende til 25 % af den yderligere ansatte omsætning på 116.501 kr.
Da forhøjelsen af virksomhedens omsætning er fastsat på baggrund af den helårlige gennemsnitlige dækningsgrad i branchen, finder Landsskatteretten, at halvdelen af den ikke indberettede salgsmoms, eller 14.562 kr. kan henføres til afgiftsperioden 1. halvår 2013, mens den anden halvdel, eller 14.562 kr. kan henføres til afgiftsperioden 2. halvår 2013.
Virksomheden har for indkomståret 2013 bogført udgifter til brændstof på 17.470 kr. ekskl. moms og udgifter til varme på 7.260 kr. SKAT har for afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 opgjort købsmomsen af de bogførte udgifter til brændstof- og varmeudgifter til 6.182 kr., svarende til 25 % af de bogførte brændstof- og varmeudgifter på i alt 24.730 kr. for indkomståret 2013.
Landsskatteretten har i den sammenholdte, sagsnr. [...], fundet, at SKAT med rette har nægtet virksomheden fradrag for bogførte udgifter til brændstof på 17.470 kr. ekskl. moms i indkomståret 2013, idet det ikke er dokumenteret, at udgifterne er virksomhedsrelaterede. Under henvisning hertil, og da der ikke kan fratrækkes købsmoms af udgifter, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, kan der ikke kan godkendes fradrag for moms af udgifterne til brændstof.
I sagsnr. [...] har retten fundet, at der har været afholdt udgifter til opvarmning af virksomhedens værksted. Da de faktiske udgifter til opvarmning er ikke dokumenterede, har retten hjemvist dette punkt til Skattestyrelsen for opgørelse af et skønsmæssigt fradrag for varmeudgifter i virksomheden i indkomståret 2013. Da der ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne til varme, der opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 58 eller § 63, kan der ikke godkendes fradrag for moms af udgifterne, jf. momslovens § 37.
Da virksomhedens omsætning i indkomståret 2013 ikke oversteg 1 mio. kr., skulle virksomheden efter momslovens § 57, stk. 4, 1. punktum, angive moms halvårsvist. Virksomhedens angivelse af moms skulle efter momslovens § 57, stk. 4, 2. punktum, være foretaget senest den 1. september 2013 for 1. januar – 30. juni 2013 og senest den 1. marts 2014 for afgiftsperioden 1. juli – 31. december 2013.
Fristen for at sende varsel om fastsættelse eller ændring af virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar – 30. juni 2013 og 1. juli – 31. december 2013 udløb henholdsvis den 1. september 2016 og den 1. marts 2017.
Da SKATs forslag til afgørelse er udsendt den 25. november 2016, er varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, 1. punktum, ikke overholdt for så vidt angår SKATs ændring af virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013. Landsskatteretten finder derfor, at SKATs forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013 er ugyldig.
På baggrund af virksomhedens kontospecifikationer finder Landsskatteretten, at 3.612 kr. af købsmomsen af de bogførte, men udokumenterede, driftsudgifter til brændstof- og varmeudgifter kan henføres til afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013, mens 2.570 kr. af købsmomsen af de udokumenterede udgifter til brændstof og varme kan henføres til 2. halvår 2013.
Landsskatteretten finder derfor, at SKATs forhøjelse af virksomhedens afgiftstilsvar er ugyldig for så vidt angår 18.174 kr. (14.562 kr. + 3.612 kr.), da den del af SKATs forhøjelse vedrører afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013.
Varslet for ændringen af virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013 er rettidigt. Landsskatteretten finder derfor, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. juli – 31. december 2013 skal forhøjes med 14.562 kr. Retten finder, at virksomhedens fradrag for købsmoms skal nedsættes med købsmoms på 2.570 kr. af de bogførte udgifter til brændstof og varme for afgiftsperioden 1. juli – 31. december 2013.
Landsskatteretten finder på denne baggrund, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar – 30. juni 2013 skal nedsættes til 17.132 kr. (14.562 kr. + 2.570 kr.).
Retten har i den sammenholdte sag, sagsnr. [...], på baggrund af repræsentantens oplysning om, at der for indkomståret 2013 fejlagtigt er bogført og fratrukket udgifter på 64.569 kr. ekskl. moms, forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 med ikke godkendte driftsomkostninger på 64.569 kr.
Landsskatteretten hjemviser derfor opgørelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 til Skattestyrelsen med henblik på en stillingtagen til, hvorvidt og i hvilket omfang virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. juli – 31. december 2013 skal forhøjes med ikke godkendte fradrag for købsmoms af fejlagtigt bogførte udgifter for indkomståret 2013.
Afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014
Virksomheden har for indkomståret 2014 bogført udgifter til udgifter til brændstof på 15.207 kr. ekskl. moms og udgifter til varme på 7.286 kr. SKAT har for afgiftsperioden 1. januar 2014 til 31. december 2014 opgjort købsmomsen af de bogførte udgifter til brændstof og varme til 5.623 kr., svarende til 25 % af de bogførte brændstof- og varmeudgifter på 22.490 kr. for indkomståret 2014.
Landsskatteretten har i den sammenholdte sag, sagsnr. [...], fundet, at SKAT med rette har nægtet virksomheden fradrag for bogførte udgifter til brændstof på 15.207 kr. ekskl. moms i indkomståret 2014, idet det ikke er dokumenteret, at udgifterne er virksomhedsrelaterede. Under henvisning hertil, og da der ikke kan fratrækkes købsmoms af udgifter, der ikke relaterer sig til virksomhedens momspligtige aktiviteter, kan der ikke kan godkendes fradrag for moms af udgifterne til brændstof.
Retten har i sagsnr. [...] endvidere fundet, at der har været afholdt udgifter til opvarmning af virksomhedens værksted. Da de faktiske udgifter til opvarmning er ikke dokumenterede, har retten hjemvist dette punkt til Skattestyrelsen for opgørelse af et skønsmæssigt fradrag for varmeudgifter i virksomheden i indkomståret 2014. Da der ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne til brændstof- og varmeudgifter, der opfylder momsbekendtgørelsens § 58 eller § 63, kan der ikke godkendes fradrag for moms af udgifterne, jf. momslovens § 37.
Landsskatteretten er enig i SKATs opgørelse af momsen af de bogførte brændstof- og varmeudgifter for indkomståret 2014. Landsskatteretten er derfor enig med SKAT i, at virksomhedens fradrag for købsmoms for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014 skal nedsættes med 5.623 kr.
På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten SKATs afgørelse om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar til 31. december 2014 forhøjes med 5.623 kr.